Táto krajina nie je pre mladých

13. 3. 2024

  • Home
  • Blog
  • Táto krajina nie je pre mladých
Táto krajina nie je pre mladých

Prečo?

Ťažká téma, tak si ju skúsme rozobrať. Aby sme lepšie chápali podstatu toho, čo zamestnávatelia prekonávajú a prečo sa im v získavaní mladých darí ťažko, tak musíme vidieť, že štát zlyháva a nepraje mladým v perspektíve života, v príležitostiach, v rovnakom prístupe a spravodlivosti, vo vzdelávaní, v podnikaní, zaujímavých zamestnaniach, bývaní… atď.

Zamestnávatelia preto prekonávajú veľké prekážky reality, keď sa snažia ponúknuť mladým ľuďom atraktívnu prácu, ktorá im umožní žiť život, akí by aj chceli, ale prostredie, v ktorom majú žiť, užívať si, byť hrdí a rásť, ideálne nie je.

Tí najlepší sa samozrejme vždy ukážu a dokážu využívať príležitosti… alebo odchádzajú do zahraničia… ale čo tí ostatní, akí sú?

  • Podiel mladých ľudí na Slovensku kontinuálne klesá a v porovnaní s ostatnými krajinami V4 a pobaltskými štátmi máme najvyššie zastúpenie mladých ľudí, ktorí žijú v rurálnom prostredí, čo sa čiastočne odráža na ich postojoch, najmä príklonom ku konzervativizmu a nacionalizmu.
  • Slovensko patrí v EÚ medzi krajiny, v ktorých dochádza k oneskorenému osamostatňovaniu sa mladých ľudí (efekt „mama hotel“) a zároveň k odďaľovaniu zakladania rodín.
  • Tieto trendy súvisia s ekonomickou nesamostatnosťou a nedostupnosťou bývania pre mladých ľudí. K odďaľovaniu zakladania rodín navyše prispieva aj hodnotový posun smerom k individualizmu, sekularizácii a materiálnym hodnotám.
  • Slovenský vzdelávací systém dosahuje v mnohých ukazovateľoch najhoršie výsledky v regióne strednej a východnej Európy a vnímanie kvality vyučovania študentmi a rodičmi sa počas pandémie (v dôsledku on-line výučby) ešte zhoršilo.
  • V porovnaní V4 a pobaltských štátov je na Slovensku najviac mladých ľudí vo verejnom sektore; najviac ľudí, ktorí pracujú mimo vyštudovaný odbor a zároveň sú na svoje pozície prekvalifikovaní – výsledok nesúladu medzi štúdiom a reálnymi potrebami trhu
  • Slováci túžia po živote v zahraničí a najpreferovanejšia je Česká republika, kde je minimálna jazyková či kultúrna bariéra.
  • Celkovo sú najväčšími motivátormi emigrácie ekonomické faktory, ale tiež lepšia šanca uplatniť sa na trhu práce. Silný vplyv na túžbu opustiť krajinu má aj negatívne vnímanie korupcie a politickej klímy.
  • Do popredia záujmu mladých ľudí sa stále viac dostávajú problémy, ako klimatická zmena či spoločenská nespravodlivosť, ktoré ale štát nerieši tak, ako by chceli.

Čo s tým?

Nebudeme sa tváriť, že máme a poznáme odpovede, resp. že riešenie je jednoduché. A aj keď ho nemajú v rukách iba zamestnávatelia, snažíme sa skúšať rôzne prístupy a tu je pár, ktoré nám fungovali:

Z pohľadu zamestnávateľa 5 tipov, ktoré našim klientom fungujú pri zamestnávaní mladých:

  • Ak sa firma a aj jej lídri zapájajú do diskusie o verejných veciach alebo verejne prezentujú svoje postoje a aktivity, motivujú mladých príkladom a dávajú nádej na zmenu – otázka teda neznie, či sa firma má vyjadrovať k spoločenským témam – rozhodne áno.
  • Kde to ide zapájať mladých ľudí do projektov alebo priamo vytvárať inkubátor v rámci firmy, kde sa mladí vedia realizovať.
  • Skúste sa zameriavať na získanie celej partie, nielen jednotlivca.
  • Vytvorenie pozitívneho záväzku (príspevok alebo úver na byt, auto, dovolenku, investíciu) znamená „prebudenie“ zodpovednosti a plnenie si povinností.
  • Moderné benefity – športovanie, platené verzie Spotify, aplikácii, Netflixu, príspevok na cestovanie, vzdelávanie atď.

Autor článku

Daniel Bradáč
MANAGING PARTNER

Aj tento článok by vás mohol zaujímať

Aký bol rok 2020?

Čítajte viac
Aký bol rok 2020?