Čo robia líderské značky v čase krízy?

12. 3. 2020

  • Home
  • Blog
  • Čo robia líderské značky v čase krízy?
Čo robia líderské značky v čase krízy?

Vážení obchodní priatelia, kým ešte minulý mesiac boli reštaurácie a obchodné centrá plné, chodili sme na športové a kultúrne podujatia a pracovné kalendáre boli plné stretnutí, dnes zvažujeme kvôli koronavírusu každý kontakt. Hoci už týždne všetci sledujeme udalosti vo svete aj u nás, situácia sa zmenila rýchlo a aj naša krajina je iná. Doba sa však aj naďalej rýchlo mení a treba na ňu aj rýchlo reagovať.

Kríza a náhla zmena je pre ľudí, klientov aj zamestnancov neistota a treba s ňou žiť a pracovať. Je zodpovedné postarať sa o seba, o svoju rodinu, o svoju firmu, o svojich zamestnancov a klientov. Silné značky – firmy, organizácie aj osoby – hľadajú spôsob ako v čase neistoty a rýchlej zmeny podmienok nájsť a poskytnúť ľuďom istotu. V súčasnej situácii je to výzva. Vzniknutá situácia môže trvať dlhší čas, možno mesiace. Na mnohé zmeny si zvykneme, na veľa z nich však musíme reagovať.

1. Predovšetkým – komunikujte, nemlčte

Udržujte svoju značku nažive. Namiesto predaja však ponúkajte podporu – ako môže vaša značka pomôcť v ťažkých časoch. O čo rýchlejšie prijímame opatrenia chrániace naše zdravie, o to pomalšie sa ich budeme zbavovať a zotavovanie bude trvať dlhší čas. Dovtedy však poskytujte svojim zákazníkom i zamestnancom podporu, udržiavajte s nimi otvorenú komunikáciu a podľa toho aj prispôsobujte svoju marketingovú a komunikačnú stratégiu. Vytvoríte si tak dobrú pozíciu na obdobie po koronavíruse.

2. Buďte pokojní a zodpovední

Nepanikárte, nerobte nepremyslené vyhlásenia, ktoré môžu vašej značke uškodiť. Vo vnútri firmy si vytvorte krízové komunikačné tímy zo zástupcov jednotlivých oddelení a snažte sa koordinovať nielen svoj biznis, ale aj komunikáciu. Je nanajvýš vhodné a ideálne mať po ruke externého partnera so skúsenosťami, ktorý vidí situáciu z potrebného nadhľadu a v širšom kontexte.

3. Employer branding

Za každou značkou sú ľudia a ľudia sú v čase zmeny a krízy neistí. Potrebujete ich upokojiť a stáť za nimi. Je to obrovská príležitosť ako si vylepšiť a posilniť vzťah s vlastnými zamestnancami. Mnohé medzinárodné firmy majú navyše nariadenia z materskej firmy, ktoré treba rešpektovať. Vaša značka však funguje lokálne. Prispôsobujte preto komunikáciu v rámci možností vašim podmienkam.

4. Ako komunikovať

Nesnažte sa na kríze prvoplánovo zarobiť. Kríza pominie, zákazníci si to zapamätajú a dobré meno je len jedno. Budovanie vzťahu a posilňovanie lojality je dnes dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Vybudujte si v ťažkých časoch bližší vzťah k svojim zákazníkom adresnou a užitočnou komunikáciou. Prispôsobte miesta prvého kontaktu situácii, pripravte svojich ľudí na rôzne otázky a reakcie. Je to príležitosť ukázať ľudskú stránku svojej značky.

5. Krízová komunikácia

Chráňte svoju značku rozumnou komunikáciou. Zvážte naplánované aktivity, roadmapu produktov. Vyvracajte nepravdy. Aktívne zabraňujte vytváraniu negatívneho dojmu zo značky a poškodeniu jej reputácie.

6. Buďte otvorení

Je to ťažká situácia pre všetkých, informujte pravdivo, otvorene, zodpovedne a citlivo. Nepreháňajte ani nezľahčujte.

7. Buďte pozitívni (aj my sme)

Ponúkajte podporu, riešenia, vyhliadky. Paniky je v ťažkých časoch dosť. Množstvo ľudí je doma v karanténe a majú čas, tak im ponúkajte obsah, služby a inšpirácie na trávenie času.

Máme viac ako 20 rokov skúseností s budovaním značiek, prežili sme množstvo kríz a našli riešenia v mnohých vážnych situáciách. Ak potrebujete pomoc, pomôžeme Vám, aby Vaša značka našla istotu v tomto období a vedela ju dobre odkomunikovať. Kontaktujte nás na daniel.bradac@generations.sk.

Želáme vám aj vašim blízkym veľa zdravia.

S úctou Generations

Autor článku

Daniel Bradáč
MANAGING PARTNER

Aj tento článok by vás mohol zaujímať

Ako sme zvýšili atraktivitu značky BILLA počas pandémie

Čítajte viac
Ako sme zvýšili atraktivitu značky BILLA počas pandémie