Top 7 (ne)trendov v brandingu na rok 2019

18. 2. 2019

Ak podnikáte a budujete svoju značku alebo riadite značku vo firme, pre jej budovanie a rast platia isté pravidlá, ktoré sa nemenia a nepodliehajú ani meniacim sa médiám, ani módnym trendom. Stratégia budovania značky musí byť jedna a musí byť jasná všetkým. Môže využívať niektoré trendy, ktoré sa k stratégii hodia, ale kľúčové je porozumieť základom. To ako pôsobíte na svojich zákazníkov, obchodných partnerov, ako sa u vás cítia vaši zamestnanci a ako o vás rozprávajú, to všetko vstupuje do hodnoty vašej značky a reprezentuje vaše produkty alebo službu. Ako teda nastaviť správnu stratégiu vašej značky? Pripomeňme si trendy v brandingu, ktoré sa nemenia a platia aj v roku 2019.

Trend číslo 1: “Budovanie značky je o pokore, nie o veľkom egu”

Ako sa buduje značka? Skúste si to predstaviť ako budovanie partnerského vzťahu. Aby vzťah fungoval, je dôležité venovať mu veľa energie a porozumenia. Nie je dôležité presadzovať si svoje, neustále niečo vymýšľať, ale počúvať. Chcete pravdu mať, alebo ju poznať? Značka, totiž patrí všetkým vo firme rovnako, reprezentuje ju aj úplne nový zamestnanec, ktorý práve nastúpil do firmy alebo mail, ktorý chcete v hneve napísať, jednoducho akýkoľvek spôsob komunikácie. Budovanie značky je preto skôr o pokore, ako o veľkom egu. Alebo ešte ináč, chcete mať pravdu alebo poznať pravdu?

K značke dnes majú preto bližšie manažéri ľudských zdrojov, ktorých každodennou prácou je načúvať kolegom zo všetkých oddelení na pracovisku. Táto schopnosť je veľmi dôležitá, lebo zabezpečuje lepšie porozumenie a vylaďovanie komunikácie medzi zamestnancami aj zákazníkmi, čo vedie k lepšiemu pochopeniu značky a jej jasnejšiemu prejavu.

Keď sú všetci zladení, ľahšie sa dosahujú ciele, pretože každému je jasné o čom značka je, aké sú jej ciele a všetci vedia, čo majú robiť, aby ich dosiahli.

Trend číslo 2: “Konzistencia a vytrvalosť sú základom úspechu značky

Pri budovaní značky je dôležitá konzistentnosť. V opačnom prípade vám publikum neuverí. Je jedno, či ide o zamestnancov alebo zákazníkov. Vaša značka sa nemusí za každú cenu odlišovať od konkurencie, ale musí byť jasná a čitateľná. Konzistencia kráča ruka v ruke s vytrvalosťou. Vytrvajte v tom, čo robíte. Nech začnete robiť čokoľvek u cieľovej skupiny sa efekt prejaví neskôr. Biznis nefunguje ako like na Facebooku alebo srdiečko na Instagrame. Predávať nezačnete okamžite takmer nikdy. Dokonca, aj keď ste banka alebo operátor s mimoriadne veľkými mediálnymi výdavkami, zasiahnete cieľovú skupinu až za 2 až 3 týždne intenzívnej komunikácie tak, že sa to výrazne začne prejavovať na predajoch. Ak podnikáte v inom segmente, môže byť ten čas ešte dlhší. Nepodliehajte panike, ani trendom a odolajte popudu všetko hneď meniť. V momente zmeny ste totiž opäť na začiatku. Trpezlivosť, konzistencia a vytrvalosť sú základom úspechu vašej značky.

Trend číslo 3: Šetrenie vám k rastu značky nepomôže

Rozhodujúcim faktorom pre rast značky je jej dostupnosť. Dostupnosť je dvojaká. Mentálna alias znalosť vašej značky – to znamená, že o vás ľudia musia vedieť. Ak nie ste medzi top 3 značkami v tom v čom podnikáte, vaše podnikanie je extrémne ťažké. Nenechajte sa oklamať ani tým, že väčšou kreativitou dosiahnete rovnakú znalosť značky ako niekto, kto investuje do svojej značky omnoho viac. To nejde. Byť kreatívny nestačí. Je to akoby ste majiteľovi Fabie povedali, že ak chce na troch kilometroch predbehnúť Ferrari, musí byť prudko kreatívny. Ak chcete uspieť, musíte investovať paritne s lídrom trhu. Ak ste líder a ste kreatívny, môžete investovať o 10% menej ako druhý hráč na trhu. Ak chcete výrazne narásť nechajte si prepočítať, aké investície do médii potrebujete, aby ste dosiahli stanovenú znalosť značky. Rast značky určite nedosiahnete šetrením. Úspešná značka sa musí nachádzať tam, kde si ju chce zákazník kúpiť a to je tá druhá dostupnosť – ak sa zákazník rozhodne si vás kúpiť, musíte byť po ruke v online alebo offline – inak si kúpi značku konkurencie. Znie to jednoducho, ale na dnešnom preplnenom trhu to až tak jednoduché nie je. Preto je tiež dôležitá reklama a “share of voice”, bez ktorých to nedosiahnete. Dôležitá je fyzická dostupnosť, sieť predajní, distribúcia. V skratke, značka musí byť fyzicky a mentálne dostupná.

Trend číslo 4: “Stratégia značky je mediálne neutrálna”

Neexistuje online ani TV stratégia. Online je rovnako médium ako TV. Stratégia musí byť rovnako pochopiteľná, uchopiteľná, fungujúca a aplikovateľná na rôzne typy médii. Cieľom je totiž maximalizácia znalosti, ako sme si povedali vyššie. Toto platí rovnako dovnútra aj navonok. Nemôžu sa vaši zamestnanci dozvedieť o vašich novinkách až z médii. Musíte využiť všetky typy interných médií a školení, aby každý vo firme chápal, čo idete predávať. Tak maximalizujete pochopenie a zásah.

Trend číslo 5: “Zamestnanci sú prví zákazníci”

Ak chcete predávať niečo, čo si nekúpia ani vaši zamestnanci, radšej si to ešte rozmyslite. “Brand inside” až potom “Brand outside”. V prvom rade sa treba uistiť, že zamestnanci vedia, čo robia a prečo to robia, kam smerujú a ako ovplyvňujú výkon firmy. Ak značke, produktu, službe neuveria zamestnanci, nebudú presvedčiví ani v jej šírení ďalej. Vyskúšajte si jednoduchú hru. Máte vytvorenú komunikáciu? Zameňte si v nej slovo zákazník za slovo zamestnanec alebo naopak. Musí fungovať oboje. O konzistencii sme už tiež hovorili v bode 2.

Trend číslo 6:  Posolstvo značky musí byť jednoduché

Aj pri budovaní značky platí známe pravidlo. “V jednoduchosti je krása”. Denne sme atakovaní tisíckami podnetov, posolstiev, odkazov, obrázkov. Je ťažké zaujať. Preto čím jednoduchší budete, tým je väčšia šanca, že budete pochopení. Jasnosť a jednoznačnosť zvyšujú šancu pochopenia odkazu a odčítania posolstva značky.

Trend číslo 7: “Kreativita pomáha”

Kreativita je super v tom, že v ľuďoch dokáže vzbudiť emócie a emócia je pre značku dôležitá. Šetrite svoje peniaze na rozumné aktivity a nerobte priemerné kampane, ktoré si mesiac po ich skončení nebude nikto pamätať. Majte vždy najvyššie ambície aj pri komunikácii vašej značky. Ak značka vzbudzuje v publiku emocionálnu odozvu, je o krok vpred. Kreatívna kampaň má vždy väčšiu šancu zapamätateľnosti.

Toto sú pravidlá, ktorým veríme, ktoré máme overené a ktoré pomáhajú nám aj našim klientom.

18. 2. 2019

Páčil sa vám tento článok?

Prihláste sa na odber nášho newslettra a získajte vždy čerstvé informácie zo sveta brandingu a života agentúry Generations priamo na váš e-mail.

Páčil sa vám tento článok

Komentáre

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.