fbpx

To najlepšie z konferencie Lote 2019 z pohľadu Generations

18. 4. 2019

Aj tento rok sme sa zúčastnili konferencie LOTE 2019, ktorá je organizovaná pod hlavičkou Stratégie. Program bol plný marketingových a mediálnych inšpirácií a zaujímavých myšlienok v duchu: „It’s your business“, o ktoré sme sa rozhodli s vami podeliť.

Ako sa dá zarobiť viac vďaka prieskumu? Michal Vyšinský & Stanka Púčková, 2muse

Marketingovú časť konferencie otvorila agentúra 2Muse na tému dôležitosť marketingových prieskumov. V prednáške zazneli 3 hlavné dôvody, prečo sa oplatí realizovať marketingový prieskum:

1. Môže vám ušetriť peniaze

Ak máte napríklad niekoľko produktov a rozhodujete sa, do ktorého z nich sa vám oplatí investovať z hľadiska trhového potenciálu, prieskum vám dokáže na základe analýzy dát v tomto smere pomôcť.

2muse ako príklad uviedla spoločnosť Empire, ktorej cieľom bolo vybrať si kurz pre deti, ktorý má najväčší potenciál na trhu a zamerať sa na jeho podporu. Kým samotná spoločnosť dokázala takmer okamžite pocitovo identifikovať kurz, ktorý by to zaručene nemal byť, marketingový prieskum naopak daný kurz vyhodnotil ako kurz s najväčším trhovým potenciálom.

2. Pomôže vám zarobiť peniaze
Marketingový prieskum vám môže pomôcť aj v prípade, že ste už prosperujúca spoločnosť, ktorá má ustálené postavenie značky na trhu, známe produkty, ktoré sa predávajú a dosahujete svoje stanovené ciele, ale chcete sa posunúť niekam ďalej – napríklad na zahraničný trh. Pritom platí, že v zahraničí nemusia fungovať rovnaké pravidlá, aké fungujú na tom miestnom, preto vám prieskum dokáže zodpovedať otázky ako napríklad: „Som pre ľudí preferovaná značka?” „Ako ma ľudia vnímajú ako značku?” „Aké majú očakávania?” a mnohé ďalšie otázky, ktorých zodpovedanie vám pomôžu pri budovaní silnej značky na medzinárodnej úrovni.

3. Odhalí možné chyby, ktoré robíte
Ak máte dobrý produkt, ale vaše aktivity aj tak nefungujú, prieskum môže odhaliť dôvod, prečo je tomu tak. Typickým príkladom sú spoty VÚB Banky. Pamätáte si jej spot, v ktorom značná časť bola postavená na ilustráciách?

Že nie? Ale určite si pamätáte spot s legendárnom hláškou: „Milujem Broňu“.

 

Čo musí robiť vaša značka, aby jej zákazníci verili. Michaela Benedigová, Managing Director & Partner Seesame

Spolu so silnou značkou je úzko spojená aj dôvera. O tej viac porozprávala Michaela Benedigová, ktorá začala svoju prednášku poučnou definíciou dôvery ako takej. Vníma ju ako: „mieru očakávania, že veci sa stanú tak, ako si želáme“. Kým v minulosti bola podmienená dôvera k značke skôr samotnými produktami, výskum REPTRACK v súčasnosti poukazuje na výraznú zmenu v uvažovaní spotrebiteľov. Dnes dôvera k značke na základe produktu predstavuje len 33,9% a do popredia sa dostávajú morálne hodnoty spoločností a ich postoje k spoločenským otázkam. Tento výskum ukazuje, že spotrebitelia si značku vyberajú podľa toho, ako jej hodnoty korešpondujú s ich osobným presvedčením a postojmi. Na globálnej úrovni aktuálne boduje humánnosť a globálne značky so silným postavením vo svojej komunikácii využívajú motív boja proti spoločenským problémom, akými sú kriminalita, sexuálne zneužívanie, genderové stereotypy či chudoba.

Zaujímavá kampaň s podobným posolstvom sa v marci uskutočnila aj na Slovensku. Išlo o kampaň s názvom VŠETKO SA ZAČÍNA DOMA, ktorá sa venovala téme chudoby a rodovej nerovnosti. Cieľom bolo ukázať, že v mnohých častiach sveta sa majetkové práva žien výrazne líšia. Kým na Slovensku si môže žena slobodne kúpiť vlastný byt, v mnohých krajinách sa jej právo k bývaniu začína aj končí pri upratovaní a starostlivosti o domácnosť. Do kampane sa zapojila aj Ikea, ktorá vytvorila v rámci bratislavskej predajne špeciálnu miestnosť so zvizualizovanými príbehmi spomínaných 6 žien, ktorej gro tvorila posteľ so sloganom: „Toto je najväčší luxus“.

Predajná krása alebo dokáže zmena dizajnu zvýšiť predaj? Martin Bajaník, majiteľ a kreatívny riaditeľ pekne&dobre

Na tému, prečo je kreatívny dizajn dôležitou súčasťou stratégie značky porozprával viac  Martin Bajaník. Na koncepte Yeme ukázal, že dobrý dizajn nie je len pekný obrázok. Ale je nástrojom pre zlepšenie predaja a zároveň mostom k zákazníkovi. Presne taký dizajn Yeme je – hravý, výrazný, unikátny, prekvapí… Každý si na ňom nájde to svoje, no zároveň všetci sa zhodnú na tom, že rozhodne nie je ani trochu všedný.

Každý výrobca má svoj vlastný reklamný priestor, ktorým je obal jeho výrobku. Je jedným z hlavných motívov rozhodovania sa zákazníka, či si produkt vloží do košíka, alebo nie. Yeme je lokálnou značkou potravín, v ktorej nájdete kvalitné potraviny od lokálnych výrobcov navyše v zabalené v unikátnom balení, čo produktom dodáva na exkluzivite. Príkladom je vlastná káva s indiánskym motívom. Yeme ju nasadilo do predaja ako celkom nový produkt popri kávach svetoznámych značiek. Vďaka svojej unikátnej etikete sa však stala najpredávanejšou kávou v obchode.

Z toho vyplýva, že dobrý obal naozaj predaju pomáha. Je ľahko rozpoznateľný, odlíši vás od konkurencie, vytvára efekt páčivosti a zároveň dokáže tiež zvýšiť predajnú cenu.

Nerobte rozdiely v prístupe k employer brandingu a brandingu. Daniel Bradáč, majiteľ brandingovej agentúry Generations

Na všetko už spomenuté nadviazal náš Daniel Bradáč, ktorý vysvetlil, prečo je pre budovanie značky dôležitý dlhodobý a konzistentný prístup a prečo na to, aby sa vaša značka stala lídrom na trhu nestačí len krátkodobá reklamná kampaň.

Budovanie značky je celistvý proces, ktorý zahŕňa všetky už spomenuté aktivity pod jednou strechou. Nie je to primárne len kampaň alebo len dizajn, či nejaké digitálne nastavenie. Naopak, je to všetko to, čo robí značku značkou. Jednak smerom von ale tiež do vnútra firmy. Značka patrí každému – nie len CEO’s spoločnosti, nielen marketingovému a PR oddeleniu, ale tiež pracovníkom prvého kontaktu so zákazníkom a každému ďalšiemu zamestnancovi.

Prečo je dôležité budovať značku konzistentne? Pretože je takmer až fikciou, ak sa niekto domnieva, že priemerní zamestnanci vybudujú výnimočný produkt, že komplikovanými procesmi vo vnútri firmy dostanem veľmi jednoduchý produkt. Ak vo vnútri firmy funguje komplikovaná komunikácia či už medzi ľuďmi alebo medzi oddeleniami – aj komunikácia produktu bude s najväčšou pravdepodobnosťou problematická a nejednoznačná. Ak neviem vo vnútri firmy zamestnancom definovať kam firma smeruje, aký je cieľ jej fungovania, tak pravdepodobne celkový výsledok bude zameraný viac menej na produkt a na cenu než na brand ako taký. Veľmi dôležité preto je, starať sa o značku vo vnútri firmy, aby bola navonok rovnaká. A to je zároveň dôvod, prečo krátkodobá reklamná kampaň nemôže nikdy z firmy vybudovať silnú značku. Značka Rolex patrí medzi top 5 značiek v celosvetovom merítku. Je jedinou značkou hodiniek, ktorá rokmi nestráca svoju hodnotu. Ak ste si kúpili hodinky Rolex pred 10 rokmi, stále majú rovnakú hodnotu. Je to značka, ktorá vyrába milióny kusov ročne, čo zároveň zabezpečuje rast značky. Ľudia vo vnútri firmy Rolex vedia, čo je najlepšie  v mechanike, čo je najlepšie v remienku, dizajne, a uvedomujú si, že vyrábajú prémiový produkt v hodnote od od 5 do 50 000 eur. Istota a nadšenie, ktorá je vo vnútri firmy, sa potom prenáša aj navonok.

Keď poznáte firemnú kultúru, firemné hodnoty, cieľ firmy a to kam smeruje, tak dokážete pomerne ľahko odlíšiť produkty a služby. A keď sa ľudia vo vnútri stotožňujú s firmou, vaše produkty predávajú sami. Preto ak neviete kam idete nemôžete sa diviť, kam prídete. Celú Danielovu prednášku sme komplexne spracovali v samostatnom blogu: https://generations.sk/nerobte-rozdiely-v-pristupe-k-employer-brandingu-a-brandingu/

Ako odstrániť rady v obchode? Pomocou umelej inteligencie. Michal Tomčík, co-founder Pygmalios

V súčasnosti sa všade vôkol nás čoraz viac skloňuje slovné spojenie umelá inteligencia. Väčšina ľudí a možno ani vy nie ste výnimkou, si pod týmto pojmom predstaví robotov, lietajúce autá alebo niečo podobné. V tejto ére momentálne ešte nie sme, ale Michal Tomčík z Pigmalios v rámci svojej prednášky šikovne zhrnul, kde všade sa aktuálne s umelou inteligenciou alebo skôr so strojovým učením môžeme stretnúť. Tí z vás, ktorí používate produkty značky Apple ste už určite mali tú česť zoznámiť sa so Siri, ktorá vám po zadaní jednoduchého príkazu zapne napríklad váš obľúbený seriál na Apple TV, alebo odošle správu do vášho iPhonu.  Podobný algoritmus momentálne vyvíja aj Google, ktorého cieľom je aplikovať podobný princíp vo vyhľadávaní a prekonať tým svojho aktuálneho Google asistenta. Kým Google asistent funguje na báze automatického dopĺňania slov, Google Duplex, by mal dokázať napríklad objednať vás u vášho kaderníka, čím sa celkom mení možnosť prezentácie značky a predaj produktov.

Umelá inteligencia sa pomaly presúva aj do priestoru akým je kamenná predajňa. Kým v minulosti jediné, čo bolo možné v kamennej predajni merať, bol počet návštev, na báze času, dnes už špecializovaný softvér dokáže zistiť, či do predajne vstupuje žena, alebo muž, dokáže sledovať, pri akom produkte strávia najviac času a odmerať predajnú silu výkladu. Najneefektívnejšie strávený čas je ten, ktorý stojí peniaze. A to je práve ten, kedy zákazník čaká pri pokladni. Preto sa postupne začínajú zavádzať samoobslužné pokladne, odstraňujú sa check out zóny a pracuje sa s časom, kedy je najvhodnejšie otvoriť ďalšiu pokladňu. Umelá inteligencia je stále neprebádaná téma a je otázkou budúcnosti čo ďalšie nám prinesie a v oblasti marketingu a budovania značky.

18. 4. 2019

Páčil sa vám tento článok?

Prihláste sa na odber nášho newslettra a získajte vždy čerstvé informácie zo sveta brandingu a života agentúry Generations priamo na váš e-mail.

Páčil sa vám tento článok

Komentáre

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.