O čom bude rok 2016 v marketingu?

Máme radi začiatky. Začiatky tvorby, začiatky spolupráce s partnermi a klientmi. Na začiatku je vždy nápad, ktorý čaká dlhá cesta k realite a k výsledkom…, v tom procese je napätie, aj príjemný stres, veľa ďalších nápadov, vizuálov, skúseností, argumentov a rozhovorov, či hľadania a dôvery.

Práve teraz sme na začiatku roku 2016. Aký bude podľa nás v marketingu?

Online nie je liek na všetko

Online je nástroj. Problémom je, že onlinu stále nerozumie dostatočný počet podnikateľov alebo firiem. To nahráva množstvu tých, ktorí sa tvária, že tomuto svetu rozumejú. Pripomína to “zlaté časy reklamy“ na začiatku tohto storočia, kedy sa prezentovali mega kampaňami klasické reklamné agentúry. Osobne radšej ako online marketing používam pojem kontentový marketing (som rád, keď si ľudia rozumejú a slovám ako inbound a outbound rozumie ešte menej ľudí ako online). Práve kontent dnes určuje výnimočnosť značiek a dobrá značka a agentúra využíva v rozumnej miere tie správne nástroje na jeho komunikáciu.

Leadership communication

Je to práve nápad a jeho exekúcia, čo odlišuje výnimočných od priemerných. Lídrov od ostatných.

Prienikom 3 oblastí: 1.DNA a firemnej kultúry firmy, 2.segmentu v ktorom firma podniká a 3. líderských vlastností, ktoré v sebe líderstvo ako archetyp nesie, vzniká tzv. Leadership communication – komunikácia a marketing s ambíciou lídra. Tomuto veríme v našej agentúre. Lídri sú totiž na konci dňa víťazi. Tieto zložky má a vie v sebe nájsť každá firma za pomoci skúseného partnera. Preto na tomto staviame spoluprácu s našimi klientmi.

Menšie a stredné firmy potrebujú biznis agentúry

Veríme preto, že v roku 2016 bude rásť dôležitosť biznisových agentúr, ktoré veria silným liderským ideám a ktorým nachádzajú najlepšiu formu na prerazenie. A je jedno, či je to online alebo offline. Jednoducho veríme zarábaniu peňazí pre klienta, zväčšovaniu výnosov na existujúcom zákazníkovi a vyhľadávaniu nových trhov a príležitostí. Teda skutočnému partnerskému poradenstvu, nielen tvorbe kampaní. Takto sa vytvárajú partnerstvá a spojenia na dlho.

Lepší rok čaká aj PR agentúry, ktoré pracujú s kontentom a jeho umiestňovaním a ktoré, pokiaľ si uvedomujú dôležitosť a možnosti online, vedia priniesť klientom okamžitú hodnotu. Rásť budú aj online agentúry. Predovšetkým tie, ktoré sa zbavujú nálepky online a idú po ideách a ich realizácií – ich výhodou je sledovanie trendov v online a ich schopnosť prenášať idey do praxe. Rýchla a kvalitná realizácia nápadov bude vyhrávať aj naďalej. Klasické agentúry budú prežívať hlavne vďaka veľkým hráčom, ktorí sú “vďaka” veľkosti síce 2-3 kroky za trhom, ale majú peniaze. Veľké firmy budujú síce online tímy, ale na Slovensku stále platí, že pre nich je najsilnejšie médium TV. Aj preto veľké spoločnosti míňajú za hranicou efektivity na klasický mediamix, ktorý je akoby ich poistkou. Digitál rastie aj u nich, ale je stále v hlavách v kategórii “iné médium”. Transformácia a posun je však pre tieto agentúry a veľkých klientov iba otázka času.

Client business partner

Definitívne sa končí éra marketérov absolventov a juniorov. Marketing je dnes stále sofistikovanejší a médiá sa neustále menia. Ich ovládanie sa dnes stáva pre firmy kľúčové. Firmy a podnikatelia, ktorí majú dobrý produkt alebo službu a biznis vzťahy dnes potrebujú rovnocenného partnera na poli marketingu. Takého, ktorý chápe biznis klienta, nesnaží sa mu predať riešenia a zarobiť na ňom, ale dlhodobo vytvára stratégiu, ktorá bude posilňovať značku.

Z hľadiska pozícii narastie dôležitosť Client business partnera, ktorý bude mať ambíciu rozumieť klientovmu biznisu, jeho procesom, zámerom, rozmýšľaniu, jeho firme celkovo. Ideálne ak takýto človek má skúsenosti z veľkej nadnárodnej korporácie. Sú to vlastnosti, ktoré aspoň naši klienti mimoriadne oceňujú.

Lepšie využívanie vlastných médií je must

Médiá dnes nevlastnia len mediálni magnáti a skupiny. Každá firma vlastní minimálne tri vlastné médiá: svoj web, svoje sociálne siete a keďže každá firma podniká v nejakom ekosystéme, vie využívať aj médiá svojich partnerov a zamestnancov. Príkladov ako tieto média dobre využívať je plno. A aj my sa budeme venovať našim úspešným kampaniam v niektorých ďalších blogoch.

Aspoň jedno odporúčanie pre firmy: Ak neviete, či máte dobrú webovú stránku alebo komunikáciu na sociálnych sieťach, pozrite sa koľko klientov alebo kontaktov Vám mesačne pribudne. Ak žiadny, volajte…

Firemná kultúra je kľúč ku komerčnému úspechu značiek na trhu

Marketing 3.0 je o zodpovednom podnikaní, pomáhaní komunite, krajine, svetu. Tu je budúcnosť aj prítomnosť marketingu. Ľudia dnes veria a chcú pracovať iba pre lídrov a firmy, ktoré dávajú ich úsiliu pridanú hodnotu. Kľúčom je nájdenie a pochopenie DNA  spoločnosti, jej lídrov a kľúčových ľudí v manažmente.

Výsledkom je interná brand proposition, ktorá je vyjadrením motivácie a DNA všetkých kľúčových ľudí firmy. O firemnú kultúru sa treba starať a nie je to ľahké. Firmy hľadajú úporne diferenciátor oproti konkurencii, ale práve interná kultúra a pochopenie jej podstaty je ten kľúčový a rozhodujúci diferenciátor. Motivovať dnes mladých ľudí v časoch, kedy sa mení a prehodnocuje vzťah zamestnávateľ-zamestnanec, motivovať profesionálne starších ľudí vo firme a skĺbiť ich je omnoho náročnejšie ako kedysi. Nároky na lídrov a manažérov sú stále väčšie. Branding a komunikácia dovnútra sú preto dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Ak sa navyše pretaví takáto interná brand proposition do externej komunikácie, tak vzniká skutočná líderská komunikácia značky na trhu a jej nositeľmi sú všetci zamestnanci – čo je pri vlastníctve médií ako ho spomínam vyššie neuveriteľná sila.

Záver roka 2015 Generations priniesol troch nových klientov, s ktorými absolvujeme tento proces a tešíme sa na to.

Dáta sú pokladom firmy. Každej firmy.

Vlastní zákazníci sú zlato. Ale ako ho vydolovať? Nie je to až taká veda, ak má firma dobré CRM a Campaign management. Ak ho nemá, nech hľadá ľudí, ktorí vedia analyzovať dáta, nastaviť ich zber, hľadať v nich korelácie tam, kde nie sú na prvý pohľad viditeľné a zároveň vytvárať propozície, ktoré ľuďom nebudú liezť na nervy ako spam, ale budú pre nich užitočné. Znamená to, že budú skutočne zvyšovať enagagement a lojalitu existujúcich klientov. Už prvé kroky pri správne zvolených komunikačných kanáloch a Life cycle manažmente klienta vedú zvyčajne až k 20-30% nárastu obratu na verných zakazníkoch. Máme to odskúšané na našich klientoch.

P.S. Nedávno som kupoval nové auto. O pár dní mi daná značka poslala email s ponukou na kúpu nového auta. Verím, že si tento blog prečítajú.

Schopnosť reagovať na vonkajšie (aj globálne) udalosti, práve tu a práve teraz.

Ak má byť podnikanie a značka živá, musí žiť v reálnom prostredí a nie podľa plánov do roku 2018. Striktné a dogmatické dodržiavanie naplánovaných vecí znižuje nielen flexibilitu a schopnosť reagovať na príležitosti, ale celkovo “živosť” a aktuálnosť značky. Netreba ignorovať príležitosti, ktoré môžu priniesť okamžitý efekt. Ak idete cez cestu a spoza rohu sa nečakane vyrúti rýchle auto, tiež nepokračujete zvolenou trajektóriou a ležérnym tempom, ak nechcete byť zrazený. Jednoducho prispôsobujete taktiku situácii. Žijeme v globálnom svete a môžeme si z neho čokoľvek brať , ale zároveň mu aj čokoľvek ponúkať. Rozmýšľanie v súvislostiach biznisu a reality života prináša netušené príležitosti.

Netreba sa hanbiť, ak niečo neviete. Buďte hlavne fér, úprimný, pozitívny a kreatívny a svet aj ľudia okolo Vás budú lepší.
Netreba sa hanbiť, že neviete, čo funguje. Táto rada platí aj v marketingu. A/B testing nie je objav online doby. Testovanie je prítomné vo všetkom, čo robíte. Netvárme sa, že všetko máme dopredu prepočítané. Treba skúšať a zistiť čo a ako funguje, odmerať veci, porovnať ich so vzorkami a to, čo funguje zopakovať a vylepšovať. Vyzerá to byť jednoduché, ale pocit hanby je niekedy silnejší a nakoniec aj drahší…

So zákazníkmi komunikujme ako so zamestnancami. Starajme sa o nich, buďme k nim úprimní, féroví, pozitívni a kreatívni, vzdelávajme ich, odovzdávajme im vedomosti. Zhodou okolností aj Richard Branson hovorí, že iba takto bude podnikateľské prostredie a biznis lepší, čo povedie k lepšiemu svetu. Nie ničenie konkurencie, nie nekalé praktiky alebo úspech za každú cenu. Tí, ktorí tomu veríte povedzte to ďalej…

Držím Vám palce nech robíte čokoľvek.

Želám Vám úspešný rok 2016.

S úctou,
Daniel Bradáč

PS: A ak chcete, môžete si vylepšiť rok 2016 aj takto… http://pf.generations.sk 🙂

Komentovať