fbpx

5 tvárí dnešnej doby

2. 6. 2020

Každá doba má svoje tváre. Nie je žiadnym tajomstvom, že my ľudia si silnejšie zapamätáme emócie ako fakty a aj naše rozhodovanie je viac na základe emócie ako faktov. A práve tváre takúto emóciu majú. Vieme sa s nimi stotožniť alebo naopak proti nim vystupovať. A v dnešnej dobe sociálnych médií aj pomerne rýchlo zverejniť svoj názor. Preto sme Husákove deti, žili sme dobu V. Mečiara, M. Dzurindu, A. Kisku, žijeme v dobe Kočnera, ale aj v dobe prezidentky Zuzany Čaputovej a premiéra Igora Matoviča. Tváre majú emóciu.

Tváre v politike

Epidémia koronavírusu bola/je tvrdou skúškou, v ktorej sa dôležitosť rozhodných a múdrych lídrov ukázala byť dôležitejšia ako kedykoľvek predtým. Nech už si o reakciách amerického prezidenta Donalda Trumpa na koronakrízu myslíme čokoľvek, vždy vychádzajú z pozície najmocnejšieho muža sveta. Preto si tvár rúškou nikdy na verejnosti nezakryje. Jemu sa nič nemôže stať. Chce tým vyjadriť, že on je istota a líder, ktorý zachráni nielen svoju krajinu, ale celý svet.

Ak si vypočujete prejav anglickej kráľovnej k národu, je to prejav plný skúseností, histórie a silných emócii, prejav hodný štátnika a monarchie, ktorá tu bola, je aj bude. Je prejavom istoty a kontinuity pre ľudí (ak chcete, porovnajte si ho s prejavmi Borisa Johnsona).

U nás sme mali niekoľko tvárí. P. Pellegrini, I. Matovič, V. Krčméry. Ktorý z nich naozaj bol alebo je líder?

Tváre v politike vedú, zasahujú do diania a ovplyvňujú smerovanie a ráz krajiny. A najvýraznejšie sa to ukazuje práve v čase krízy. Leadership je mimoriadne dôležitý na všetkých úrovniach života – doma, v práci aj pri riadení krajiny.

Tváre v spoločnosti

Na epidémiu koronavírusu našli silnú odpoveď nielen politickí lídri, ale aj jednotlivci a organizácie, ktorých cieľom bolo a je podať pomocnú ruku. Na Slovensku ich našťastie bolo niekoľko a aj vďaka nim sme situáciu zvládli lepšie. Iniciatívy ako ktopomozeslovensku.sk, hackvirus.sk, podnikanie.help alebo smepripraveni.sk v spoločnosti zarezonovali a pokračovali v tradícii predkrízových spoločenských iniciatív ako boli napríklad Za slušné Slovensko, Dobrý anjel, Via Iuris a ďalšie.

Po skončení koronakrízy bude zaujímavé sledovať, čo so svojím vplyvom tieto organizácie urobia. A aká tvár z nich vzíde.

Pretože iniciatívam na Slovensku dnes chýba výraznejšia tvár, akou je napríklad britský veterán Tom Moore (100) prepojený s NHS. Vďaka jeho snahe sa podarilo vyzbierať nie tisíc, ale viac ako 32 miliónov libier. Jeho tvár sa tak stala v Británii synonymom pre odvahu v boji proti koronavírusu.

Tváre v biznise

Lídri vo svete biznisu boli vo svojich krokoch a vyjadreniach doteraz veľmi opatrní. Niet sa čo diviť. Nikto nevie, ako sa bude situácia vyvíjať v nasledujúcich mesiacoch a čo nás ešte čaká.

Zatiaľ nevieme ako bude vyzerať „nový normál“. Práve lídri vo svete biznisu ho ale budú utvárať a do veľkej miery bude záležať práve od nich, ako sa zmenia naše každodenné životy. Priestor stať sa vizionárom a hovoriť jasne o ďalšom smerovaní Slovenska a biznisu je preto práve tu a teraz.

Kto sa ho chopí?

Tváre zamestnancov

V Generations si myslíme, že táto doba nám ukázala, v ktorých firmách je employer branding len slovné spojenie a v ktorých naopak funguje. Zo dňa na deň sa komunikácia so zamestnancami stala tou najdôležitejšou vo firmách. Ľudia z HR a internej komunikácie sa stali stredobodom krízových štábov a stretnutí manažmentov. Rozdiel v komunikácii a prístupe firiem bol a je veľký. O tomto sa však píše pomerne dosť. Ak však pokračujeme v úvahách o tvárach, pozrite sa na svojich zamestnancov a povedzte, kto z nich sa stal tvárou krízy u Vás?

Spoločnosti zistili, na kom môžu stavať.

Kto pod tlakom nespanikáril a priniesol výsledky, pokoj alebo motiváciu, či inšpiráciu pre ostatných aj v extrémnej situácii. Z týchto zamestnancov sa do budúcnosti môžu stať lídri aj pokiaľ bol ich talent doteraz skrytý. Nenechajte ich zapadnúť bez povšimnutia, ale pracujte s nimi a vaša spoločnosť bude lepšie pripravená nielen na otrasy v budúcnosti, ale aj reštart a nový normál. Pretože ten je v dnešných časoch kľúčový a opäť je o ľuďoch.

Posledná tvár

Piatou tvárou, ktorá zohrala tú najdôležitejšiu úlohu pri zvládnutí krízy, je tvár ktorú každý z nás pozná – je to tvár v zrkadle.

Čo ste tam videli Vy?

Obavu, strach alebo pokoj, príležitosť? Rodinu? Vrásky alebo skúsenosti?

Nespoliehajte sa na štát, pomoc zvonku ani zázrak. Na konci dňa ste strojcom svojho úspechu vy a vaše rozhodnutia. Vy vytvárate budúcnosť, ktorá je zložená z nekonečného množstva možností.

Pokiaľ potrebujete skúseného partnera v oblasti brandingu, ktorý vašu tvár aj silu značky ešte posilní, sme tu pre vás. Na základe vyše 25-ročných skúseností s budovaním značiek vám radi poradíme a pomôžeme. Ozvite sa nám na daniel.bradac@generations.sk.

Daniel Bradáč
Managing partner agentúry Generations

2. 6. 2020

Páčil sa vám tento článok?

Prihláste sa na odber nášho newslettra a získajte vždy čerstvé informácie zo sveta brandingu a života agentúry Generations priamo na váš e-mail.

Páčil sa vám tento článok

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.